Moskou.
De Moskouse metro.
In december 1931 begonnen de bouwwerkzaamheden en op 15 mei 1935 werd het eerste traject van 11,6 km
op feestelijke wijze geopend. Tot op heden heeft het totale metronet een lengte van 206,5 km, in 1959 was
het met de bovengrondse trajecten erbij 311 km. Meer dan 7000 treinen vervoeren dagelijks gemiddeld 7,8
miljoen mensen, op sommige dagen zelf 10 miljoen. De treinen zijn elektronisch beveiligd en rijden op een
breedspoorrails (1524 mm); ze hebben een enorm acceleratievermogen en bereiken een snelheid van 48
tot 90 km per uur. Met een gemiddelde kruissnelheid (inclusief haltes) van 39,5 km, op de Sjdanoverlijn zelfs
44,4 km per uur, is de Moskouse metro de snelste
ondergrondse ter wereld. Op de nieuwe stations geven markeringen op het perron aan waar de deuren van de
treinen zullen komen; hierdoor werd de stoptijd met 10 tot 15 seconden verkort. In de piekuren komt er elke
80 seconden een trein. In de komende jaren zal de metro volledig geautomatiseerd worden, dat betekent
dat ze dan zonder bestuurder zullen rijden. Bijna 400 roltrappen, vaak net zo steil en lang als in Londen maar
aanzienlijk sneller, slokken de mensen op de 126 stations op en spugen ze vervolgens weer uit.
Elk metrostation is een kunstwerk op zichzelf, versierd met mozaïken, fresco's,
stucwerk, glasbeschilderingen en sculpturen. De oudere stations weerspiegelen de
weelderige pracht van de periode van toen, terwijl de nieuwe stations, waar kostbare natuursteen,
metaallegeringen en glas verwerkt werden, vaak zakelijk, elegant en gedeeltelijk futuristisch overkomen.
Een belangrijk element van de versiering van de ruimtes vormt de verlichting door kristallen
kroonluchters, fraai gevormde lampen of indirect licht.
Het metro-station Majakovskaja |
De interessantste oude metrostations vindt u in het
stadscentrum. Het zijn: het-drie-in-één station Plosjtsjad Revoljoetski, Plosjtsjad Sverdlova en Pospekt
Marksa, de stations Majakovsjaja, Arbatskaja en Kropotkinskaja, plus de twaalf stations van de
Koltsevajalijn, Koerskaja, Taganskaja, Paveletskaja, Dobruninskaja, Oktjabrskaja, Park Koelturu, Kievskaja,
Krasnopresnenskaja, Beloroesskaja, Novoslobodskaja en Prospekt Mira. Het station Majakovskaja werd in
New York met de Grand Prix bekroond. Twee fraaie voorbeelden van moderne metro-architectuur vormen
de twee stations: Elektrosavodskaja in het noordoosten en Joejnaja in het zuiden.
Het metro-station Novoslobodskaja |
Ook de bovengrondse ingangen van de metrostations in
de binnenstad lijken vaak kleine paleizen of triomfbogen met hoge arcades, zuilenhallen en
monumentale reliëfs. Bijzonder fraaie entrees hebben de volgende metrostations: Kropotkinskaja, Novo
Slobodskaja, Komsomolskaja en Krasnopresnenskaja.
Men moet meestal heel aandachtig kijken om in de imposante bouwwerken metrostatons te herkennen. De
'M' als herkenningsteken van de metro is vaak moeilijk te vinden. Vroeger gaf een muntstuk van 5 kopeken -anno
1993 is dit gestegen tot 200 roebel - toegang tot de 'onderwereld'. Voor dit bedrag kunt u tussen 5:30
uur 's morgens en 1 uur 's nachts het hele metronet afrijden, passagiers observeren, overstappen zoveel u
wilt en de stations bekijken. Vanaf de ingebruikneming van het net in 1935 tot voor kort is de prijs voor het
metrokaartje niet omhoog gegaan. Desondanks dekten de inkomsten tot voor enkele jaren alle onkosten en
was er ook nog voldoende geld over voor de
financiering van de aanleg van nieuwe trajecten.
Niemand zou op de gedachte komen in de metro of op de stations te roken, noch afval te deponeren. De
Moskouse metro is dus niet allen de mooiste en snelste, maar ook de schoonste ondergrondse van de wereld.
|